Asian Productivity Organization (APO) ได้เสนอวิธีการและเครื่องมือการจัดการความรู้เพื่อให้หน่วยงานพิจารณาเลือก ใช้ให้เหมาะสมตามกระบวนการของการจัดการความรู้ 6 ขั้นตอน ดังนี้
ขั้นตอนที่ 1 : การค้นหาว่าองค์กรมีความรู้อะไรบ้าง ในรูแบบใด อยู่ที่ใคร และความรู้จำเป็นต่อองค์กรมีอะไรบ้าง (Identifying the Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- APO Knowledge Management Assessment Tool
- Knowledge Cafes
- Communities of Practice
- Advanced Search Tools
- Knowledge Clusters
- Expert Locator
- Collaborative Virtual Workspaces
- Knowledge Mapping
- KM Maturity Model
- Mentor/Mentee
ขั้นตอนที่ 2 : การสร้างความรู้ (Creating Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Brainstorming
- Learning and Idea Capture
- Learning Reviews
- After Action Reviews
- Collaborative Physical Workspaces
- Knowledge Cafes
- Communities of Practices
- Knowledge Bases (Wikis, etc)
- Blogs
- Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP)
- Advanced Search
- Knowledge Clusters
- Expert Locator
- Collaborative Virtual Workspaces
- Mentor/Mentee
- Knowledge Portal
- Video Sharing
ขั้นตอนที่ 3 : การจัดเก็บความรู้ (Storing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Learning Reviews
- After Action Reviews
- Knowledge Cafes
- Communities of Practice
- Taxonomy
- Document Libraries
- Knowledge Bases (Wikis, etc.)
- Blogs
- Voice and VOIP
- Knowledge Clusters
- Expert Locator
- Collaborative Virtual Workspaces
- Knowledge Portal
- Video Sharing
ขั้นตอนที่ 4 : การแลกเปลี่ยนและแบ่งปันความรู้ (Sharing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Peer Assist
- Learning Reviews
- After Action Reviews
- Storytelling
- Communities of Practice
- Collaborative Physical Workspaces
- Knowledge Cafes
- Communities of Practice
- Taxonomy
ขั้นตอนที่ 5 : การแลกเปลี่ยนและแบ่งปันความรู้ (Sharing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Document Libraries
- Knowledge Bases (Wikis, etc.)
- Blogs
- Social Networking Services
- Voice and VOIP
- Knowledge Clusters
- Expert Locator
- Collaborative Virtual Workspaces
- Knowledge Portal
- Video Sharing
- Mentor/Mentee
ขั้นตอนที่ 6 : การนำความรู้ไปใช้ (Applying Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Peer Assist
- Collaborative Physical Workspaces
- Knowledge Cafes
- Communities of Practice
- Taxonomy
- Document Libraries
- Knowledge Bases (Wikis, etc.)
- Blogs
- Advanced Search
- Knowledge Clusters
- Expert Locator
- Collaborative Virtual Workspaces
- Knowledge Worker Competency Plan
- Mentor/Mentee
- Knowledge Portal
ทั้งนี้ จะได้นำเสนอวิธีการและเครื่องมือแต่ละประเภทต่อไป
รายการอ้างอิง: Asian Productivity Organization. Knowledge Management Tools and Tecniques Manual. Japan : Asian Productivity Organization, 2010.